Fundusze promocji żywności
W celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych w 2009 r. utworzonych zostało na mocy ustawy 9 funduszy promocji produktów rolno-spożywczych (ustawa z dnia 22.05.2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych). Są to:
1. Fundusz Promocji Mleka,
2. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego,
3. Fundusz Promocji Mięsa Wołowego,
4. Fundusz Promocji Mięsa Końskiego,
5. Fundusz Promocji Mięsa Owczego,
6. Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych,
7. Fundusz Promocji Owoców i Warzyw,
8. Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego,
9. Fundusz Promocji Ryb.
Zadaniem funduszy jest wspieranie:
• działań informacyjnych dotyczących jakości, cech, a w szczególności zaletach poszczególnych produktów i ich przetworów, promujących spożycie tych produktów, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
• udziału w wystawach i targach rolno-spożywczych,
• prowadzenia badań rynkowych, badań naukowych i prac rozwojowych mających na celu poprawę jakości tych produktów oraz prowadzące do wzrostu ich spożycia,
• szkoleń producentów, przetwórców, dostawców i podmiotów skupujących poszczególne produkty,
• działalności krajowych organizacji branżowych.
Środki, którymi dysponują poszczególne fundusze pochodzą z wpłat i są naliczane od wartości podlegających obrotowi gospodarczemu owoców i warzyw oraz żywych zwierząt, ryb i drobiu, czy każdego skupionego kilograma mleka. Do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na fundusze zobowiązani są:
• w odniesieniu do poszczególnych rodzajów mięsa - przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju i przedsiębiorcy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych zwierząt,
• w odniesieniu do zbóż - przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa na cele konsumpcyjne zbóż,
• w odniesieniu do owoców i warzyw - przedsiębiorcy skupują owoce lub warzywa w celu ich przetworzenia lub odprzedaży oraz wytwarzający owoce i warzywa,
• w odniesieniu do ryb - przedsiębiorcy skupujący ryby w celu ich przetworzenia lub odprzedaży, prowadzą działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych lub morskich, prowadzą działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb.
O środki funduszy promocji mogą się ubiegać ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych, którzy produkują lub dokonują obrotu tymi produktami oraz ogólnokrajowe organizacje branżowe lub międzybranżowe zrzeszające producentów lub przetwórców produktów rolno-spożywczych.
Administrowanie funduszami ustawodawca powierzył Agencji Rynku Rolnego. Wszelkie szczegółowe informacje na ten temat można na bieżąco uzyskać w ARR i jej Oddziałach Terenowych (OT Kraków – ul. Mogilska 104) oraz na stronie internetowej ARR: www.arr.gov.pl w zakładce: „Promocja żywności”.
SR KSOW, 28.11.2013 r.